Alan Bishops fundamentale matematiske aktivitet lokalisering handler om mye mer en bare finne plassen der et objekt er lokalisert. Det handler om å se rommet, sammenhenger mellom objektene i rommet og min egen plass i rommet i forhold til andre objekter. Vi kaller det romforståelse. «Rommet» er ikke et spesielt fysisk rom (som lekerom, soverom eller stua). Med rommet mener vi den hele fysiske verden rundt oss – både innendørs og uterommet.
Utvikling av romforståelse
Utviklingen av romforståelse begynner allerede før barnet er født. I magen er det et ganske begrenset rom som barnet opplever. Så snart barnet blir født, møter det den store verden. Forutsetning for at barnet kan oppleve rommet er persepsjon – det å oppfatte rommet med alle sansene. Barnet ser, hører, lukter, kjenner og smaker rommet og objektene i rommet. Hvordan alle disse sanseinntrykkene bør tolkes lærer barn gjennom erfaringer. Barn utforsker rommet med romlige handlinger. De utvikler romlig språk når voksne og eldre barn setter ord på det som barna gjør. Og slik utvikler de evnen til mer og mer abstrakt romlig tenkning.
Romforståelse trengs for å finne seg til rette i hverdagen. Barna utvikler mye av romforståelsen gjennom hverdagslige aktiviteter, for eksempel å kle på seg, rydde og finne vegen hjem. Mange barneleker utvikler romforståelsen, for eksempel gjemsel og skattejakt. Det å dramatisere eventyr som «Bukkene Bruse» eller dikt som «Musa i bua» bidrar i stor grad til å utvikle romlig språk.
Det finnes også spill som er laget for å utvikle barnas romlige tenkning.
Fyrstikkfirlinger
Fyrstikkerfirlinger er figurer som er laget av fire fyrstikker eller pinner. Her ser du eksempler på hva som er firlinger og hva som ikke er firlinger:
firlinger | ikke firlinger |
---|---|
Spillet spilles med fire fyrstikker (eller pinner) og 24 kort. Det er ett kort til hver firling som finnes. En PDF med kortene kan du laste ned her. De må du skrive ut å klippe.
Det spilles i to lag. Hvert lag får fem spillekort. Ett kort plasseres åpent i midten. De resterende kortene danner kortstokken. Gjenskap figuren (firlingen) på kortet i midten med fyrstikker eller pinner.
Et lag flytter en fyrstikk/pinne fra figuren i midten til en annen plass slik at det oppstår en ny firling. Hvis laget har et kort som viser denne firlingen, kan dette kortet kastes. (Obs: Det skilles mellom en figur og dens speilbilde, dvs. L og Г er forskjellige firlinger, men L og ꓶ er like (bare rotert)!) Hvis det ikke er mulig å kaste et kort, må laget trekke et kort fra bunken. Så er det det andre lagets tur.
Målet er å bli kvitt alle kortene. Det første laget som ikke har noe kort igjen, vinner spillet.
Her kan du laste ned en PDF med spillereglene.
Mer om romforståelse og lokalisering
Teori
Hvis du vil lære mer om romforståelse, kan du se filmen som min kollega Signe M. Hanssen har laget for matematikkundervisningen ved Dronning Mauds Minne høgskolen for barnehagelærerutdanning.