Det å jobbe med Alan Bishops fundamentale matematiske aktivitet design i barnehagen handler om konstruksjonslek. Barna gjør erfaringer med geometriske former og deres egenskaper ved å bruke dem til å lage noe. Fine eksempler finner du i Elena Bøhlers artikkel «Former for store og former for små…» i Barnehageheftet til tidsskriftet tangenten, s. 3-7.
Mange av Fröbels lekegaver handler også om å gjøre erfaringer med geometriske former. Et spennende eksempel er Fröbels «Ertearbeid» som vi har brukt i prosjektet ViduKids. Når barna jobber med det, produserer de kantmodeller av to- og tredimensjonale geometriske former. Til kantene brukte Fröbel små trepinner, som måtte spisses for hånd. I dag kan vi bruke tannpirkere. Som hjørner bruke han hvite erter som måtte gjøres myk ved å legge dem i vann i tolv til atten timer. Det er mye å arbeid. I stedet brukte vi mini-marshmallows og noen ganger PlayMais®. Disse materialene fungerer, men har ulemper. Noen barn vil heller spise dem enn å bygge med dem. I tillegg vil marshmallowene bli for myke hvis det er for varmt eller om barna holder dem i hendene for lenge. Spesielt tredimensjonale former kan bli ustabile som bildet viser. Det har vel også en fordel: Barna erfarer at trekantete strukturer er mer stabile enn firkantete.
Todimensjonale former
Her er noen spennende observasjoner fra prosjektet: For Ella var det lett å lage en trekant og et kvadrat. Å lage et rektangel var en utfordring fordi alle tannpirkere er like lange. Ella løste det ved å sette sammen to tannpirkere til en lang side med en marshmallow i midten. Det fungerer, man da er ikke alle marshmallowene hjørner.
Sirkelen var en enda større utfordring. Etter noen forsøk, sa Ella: «Jeg lager heller en femkant» og Pia kommenterte: «Jeg tror det blir en kvadrat-femkant.» Selv om kvadrat-femkant ikke er et matematisk faguttrykk, er det en god beskrivelse som forteller med Pias egne ord hvordan formen ser ut. Da barnehagelæreren spurte hvorfor Ella ikka hadde laget en sirkel, svarte hun: «Jeg må ha noe som er mer rundt. Jeg har ikke noe bedre kanter.» Hun skjønte at en sirkel ikke har rette kanter.
Tredimensjonale former
Fröbel skiller mellom kunnskapsformer, skjønnhetsformer og livsformer. Kunnskapsformer er geometriske former, f.eks. pyramide, prisme og kube. Skjønnhetsformer fokuserer på estetikk. Det er former som er vakkert f.eks. fordi de er symmetriske. Livsformer etterligner hverdagslige objekter, f.eks. en stol, et bord, en trapp eller et hus. Når barna lager skjønnhetsformer og livsformer, så oppdager de at disse er satt sammen av kunnskapsformer. Et hus kan f.eks. bestå av en kube med en trekantprisme på toppen. I vårt prosjekt laget barna et vanntårn, en brannstasjon, ei kirke og et utsiktstårn.
Filmskaping
I ViduKids-prosjektet jobbet barna ikke bare med ertearbeid. De dokumenterte på film hvordan de hadde konstruert formene. Det å lage filmer hjelper barn til å anskueliggjøre abstrakte strukturer ved å koble dem til den fysiske verden. Mens barna jobber med geometriske former og filmer, gjør de mange sosiale, kommunikative og matematiske erfaringer. Filmproduksjon bremser byggeprosessen og gir barna mer tid til å gjennomtenke sine handlingene. Både den fysiske konstruksjonen og det å uttrykke tankene ved hjelp av filmskaping er deler av barnas matematiske diskurs (Gejard & Melander, 2018, s. 508; Sfard, 2008, s. 148). En viktig hensikt med filmlaging er at filmene vises til andre barn og foreldrene. Under visningen og i samtale med de andre barna utdypes tankene enda mer. Filmproduksjon bidrar på mange måter til internalisering av barnas geometriske ideer, kunnskap og forståelse.
En dypere analyse av denne aktiviteten finner du i kasusstudien: Thiel, O. (2022). Videoproduktion im Geometrieunterricht – Ergebnisse des EU-Projektes ViduKids. Mathematik differenziert, 14(4), 14-21 som du kan lese på engelsk ved å klikke på lenken.
Mer om former og design
Teori
Hvis du vil lære mer om geometriske former, kan du se filmen som min kollega Signe M. Hanssen har laget for matematikkundervisningen ved Dronning Mauds Minne høgskolen for barnehagelærerutdanning.